Menu

Genealogia rodziny Szczepaniak i spokrewnionych

Stronę tą utworzyłem w celu popularyzacji poszukiwań genealogicznych. Kieruje ją w szczególności do osób, których przodkowie mieszkali w okolicach Grójca, Nowego Miasta i Rawy Mazowieckiej. Zapraszam też tutaj:

Sześciu braci, siostra, ich ojciec i ciotka - czy aby na pewno?

szchepan

Witam wszystkich czytelników po krótkiej przerwie w prowadzeniu bloga.

Chciałbym się dziś z Wami podzielić moimi „badaniami” pokrewieństwa dziewięciu osób (domniemanego ojca, sześciu synów, jednej córki i jednej ciotki dla rodzeństwa a siostry dla ojca rodu).

 

Otóż ta historia wiąże się z moimi poszukiwaniami przodków/rodziców „mojego” Józefa Szczepaniaka, którego życiorys znajdziecie w tym blogu:

http://szczepaniak.blox.pl/2017/03/Jozef-Szczepaniak-moj-praprapraprapradziadek.html

 

Nie mam ani aktu chrztu Józefa, ani aktów ślubu (Józef był dwukrotnie żonaty). A więc nie mam informacji o rodzicach.

 

W akcie zgonu (Nowe Miasto n. Pilicą, 1846, akt 99) jest informacja o żonie (był już wdowcem), miejscu ostatniego zamieszkania oraz o dwóch synach (zgłaszających zgon). Jest też przezwisko „Kutrzeba”, które nie wiele wnosi.

 

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=3&zs=1604d&sy=1846&kt=3&plik=096-099.jpg#zoom=1&x=1868&y=2127

W akcie zgonu pierwszej żony oraz pierwszego dziecka (matka umarła po porodzie, a dziecko niedługo później), jest wzmianka, że oboje pochodzą z Trębaczewa (parafia Lubania):

 

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-DRY9-5MJ?i=1&wc=9TMM-92C%3A21713801%2C29562301%2C22546101&cc=1407440

 

W Trębaczewie Józef ponownie przebywa od około 1816 roku, gdzie rodzą mu się m. innymi bliźniaczki:

http://szukajwarchiwach.pl/49/439/0/-/15/skan/full/b3gEScGGb_KFG1a7oXA2SQ

 

Świadkiem jest Błażej Szczepaniak – kim on jest dla Józefa, nie ma tu takiej informacji. Jest to jedyny wspólny wpis Józefa i Błażeja. W akcie zgonu za kilka dni już świadkiem jest kto inny.

 

Co łączy Józefa i Błażeja? Otóż Błażej był w czasach Księstwa Warszawskiego jednym z kilku, kilkunastu gospodarzy w Trębaczewie i mieszkał pod numerem 6. Posiadał parobków, wydał za mąż kuzynkę. Miał żonę Helenę z Włodarczyków i dzieci:

Urodzenia:

Małgorzata, 1809, akt 74

Piotr, 1812, akt 31

Paulina, 1818, akt 6

Zgony:

Małgorzata, 1811, akt 44 (tu pojawia się wzmianka o dziadku: ANTONI SZCZEPANIAK)

Piotr, 1812, akt 45

Marianna, 1815, akt 5

Jan, 1816, akt 40

Brak jest akt za lata 1813-14 oraz 1817 rok.

Błażej w Kongresówce staje się służącym przy dworze, parobkiem, komornikiem . Mieszka już pod nr 17 i 20.

W 1820 roku umiera, a zgon zgłasza jego brat… Franciszek Szczepaniak z Huty Błedowskiej 10. A nie domniemany brat Józef mieszkający już w tym czasie pod nr 6, czyli w byłej „chałupie” Błażeja.

http://szukajwarchiwach.pl/49/439/0/-/19/skan/full/-wWZeCQNyvqm49RylXPqjg

Nie ma wzmianki o rodzicach (ojciec chyba jeszcze żyje, ale o tym później). Jest o żonie-wdowie oraz dwójce dzieci. Nie wymienionych z imion.

Rok wcześniej ma miejsce ślub Jana Szczepaniaka (owczarza z Rakowca, z parafii Jazdów; obecnie część Warszawy) z Marianną Sieradzan. Jest tam wzmianka, o rodzicach: żyjącym Antonim Szczepaniaku (mieszkającym z nim w Rakowcu) oraz nie żyjącej Agnieszce Walczak (już zmarłej). Urodził się w Trębaczewie 20 lipca 1896 roku.

http://szukajwarchiwach.pl/49/439/0/-/16/skan/full/U5zQC9EVvVmfkuK8ueJdng

Świadkami ze strony pana młodego są Jan Głowacki (leśniczy w sąsiednich Jajkowicach) oraz Wincenty Kucharski (karbowy we wsi Lipie w parafii Krzemienica) – oboje świadkowie mają żony z domu Szczepaniak (Jan – Mariannę, Wincenty – Annę, Ci drudzy mieli także bliźniaki).

Historia Jana kończy się tu:

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=1&zs=0167d&sy=1871&kt=3&plik=19-22.jpg#zoom=1.75&x=2372&y=2071

Rodzice: Antoni i Agnieszka, miejsce urodzenia obwód Sieradzki (to pewnie błąd wynikający z faktu, że pierwsza żona miała na nazwisko Sieradzan). Świadkowie to syn Tomasz i zięć Ludwik Górski.

Poszukiwania Jana doprowadzają mnie do brata Ignacego Szczepaniaka/Szczepańskiego, męża Marianny Wasińskiej. Jest on synem Antoniego i Agnieszki Walczak.

Znalazłem też wspomniane wcześniej dwoje dzieci Błażeja:

Franciszek (urodzony w 1803 roku), którzy bierze ślub w parafii Służew z Franciszka Piecyk; akt nr 28, 1832r.)

http://szukajwarchiwach.pl/72/175/0/-/7/skan/full/3gRPVgLVOLmk7IihjwXzfw

Świadkami są stryjowie Ignacy i Jan Szczepańscy (czyli wszystko sie zgadza, nazwisko, jak zwykle przeinaczone).

i Julianna (umiera w 1833 roku, w wieku 17 lat – czyli prawdopodobnie tożsama z Pauliną z roku 1818).

 

Wróćmy do Franciszka Szczepaniaka, brata Błażeja. Żeni się on z Anną Błaszczak, córką Wiktora i Katarzyny.

Ma dzieci, najpierw w Jajkowicach, parafia Lubania, potem w Hucie Błędowskiej parafia Błędów.

Umiera w tajemniczych okolicznościach. Otóż z powtórnego ślubu córki Anny znajduje ślad o pobycie Franciszka w areszcie, którym później okazuje się Główne Więzienie Inkwizycyjne w Warszawie.

Tam też Franciszek Szczepaniak umiera (Warszawa – Nowe Maisto, parafia Nawiedzenia NMP, 1836, akt 1311)

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=1&zs=0160d&sy=1836a&kt=3&plik=1306-1311.jpg#zoom=1.5&x=2243&y=2240

Jest tam wzmianka o żonie (Annie), dzieciach żyjących: Wincentym, Kazimierzu, Szczepanie, Annie i Franciszce, o rodzicach Antonim i Agnieszce Szczepaniak oraz miejscu urodzenia: Trębaczew. Jeśli miał równo 60 lat, to musiał się urodzić w 1776 roku, czyli był od Jana o 20 lat starszy.

Mamy zatem czterech braci: Błażeja, Franciszka, Ignacego i Jana; synów Antoniego i Agnieszki Walczak urodzonych pomiędzy 1770 a 1796 rokiem w Trębaczewie. Ale co ich łączy z Józefem?

 

W roku 1831 w Trebaczewie ducha wyzionęła Ewa Michalak z domu Szczepaniak, żona Jana Michalaka (Lubania 1831, akt 15).

http://www.szukajwarchiwach.pl/49/454/0/-/10/skan/full/olqSSNOVjah8uRDNCycMug

Świadkowie: Maciej, lat 60 szewc i Józef, lat 56 gospodarz, Szczepaniaki, bracia rodzeni miedzy sobą i zmarłej. Józef Szczepaniak to na pewno „mój” Józef. Mamy za troje rodzeństwa, których rodziców nie znamy. Nie ma w tym akcie mowy na ten temat, a aktów chrztu i ślubu Ewy nie znalazłem.

Maciej Szczepaniak jest prawdopodobnie tożsamy ze zmarłym w Krzemienicy (1840, akt 23) sześćdziesięciolatkiem nie wiadomego pochodzenia wdowcem.

Brał on drugi ślub w 1815 roku jako wdowiec po Katarzynie lub Franciszce Nowakowskiej (Maciejowej) z Moniką Antoniową Ożarowska lub Zdziarską po Antonim Zagajewskim. Oboje mieli wtedy po około 40 lat. Tu też nie ma wzmianki o rodzicach Macieja ale w ślubie asystują bracia Michalakowie (w tym Jan, szwagier Macieja) oraz Szymon Szałas (zięć Jana Michalaka) i Jan Głowacki – leśniczy (wspomniany wcześniej świadek ślubu Jana Szczepaniaka).

http://szukajwarchiwach.pl/49/439/0/-/10/skan/full/q34RHSP9cXhXWZp1b3SABA

A teraz dwa zgony z 1828 roku oraz jeden akt znania też w 1828 roku z parafii Lubania:

W październiku 1828 roku umiera Katarzyna Oręziak lat 80 (Akt 31) – którą po dzieciach można zidentyfikować jako żonę Franciszka Oręziaka, która nosiła nazwisko panieńskie Szczepaniak. Świadkiem jej zgonu jest mój Józef Szczepaniak (Katarzyna mogła być jego ciotką i to chce dowieść; ale wzmianki o tym brak) oraz Paweł Oręziak (syn lub wnuk zmarłej).

W akcie nr 37 mamy zgon Heleny Włodarczyk, I voto Szczepaniak, II voto Sowińska

http://www.szukajwarchiwach.pl/49/454/0/-/4/skan/full/PrF2yq5HtYcN5u02AZGd3Q

Mamy tam świadka Sebastiana Oręziaka, kowala (syna wspomnianej wcześniej Katarzyny) który wpisany jest jako brat cioteczny. Rodzice Sebastiana (Franciszek Oręziak i Katarzyna Szczepaniak) raczej nie byli rodzeństwem dla rodziców Heleny, ale za to pierwszy teść Heleny mógł być bratem matki Sebastiana – stąd może relacja brat cioteczny). Jeśli to jest prawda to mamy czterech braci: Błażeja, Franciszka, Ignacego i Jana; ich ojca: Antoniego i matkę Agnieszkę oraz ciotkę Katarzynę.

Ale co z pozostałą trójką (Józefem, Maciejem i Ewą)?

W 1828 roku ślub bierze Marcin Szczepaniak (syn Józefa a mój pradziadek) z Katarzyną Stępniak (oboje urodzeni w 1806 roku; Marcin w Boglewicach, a Katarzyna w parafii Potworów; nomen – omen jej późniejszy teść był wraz z jej matką kumem na jednym z chrztów w Potworowie w początku XIX wieku).

Otóż oboje potrzebowali do ślubu aktów chrztu jako urodzeni poza parafią Lubania, i ponieważ mieli daleko, sporządzili akty znania.

http://www.szukajwarchiwach.pl/49/454/0/-/5/skan/full/SX3RytQUOfAT-acZcKUaNQ

W akcie Marcina świadkami są:

Jan Michalak, wuj Marcina (jest to mąż Ewy Szczepaniak, siostry ojca Marcina) oraz

Franciszek Oręziak, lat 45, stryj Marcina . Jeśli stryj to powinien mieć to samo nazwisko. Jest on synem Franciszka Oręziaka i Katarzyny z domu Szczepaniak a bratem Sebastiana Oręziaka (kowala).

Katarzyna była prawdopodobnie siostrą Antoniego Szczepaniaka (jeśli prawdziwy jest wywód z aktu zgonu Heleny Włodarczyk), a zatem Antoni mógłby być dziadkiem Marcina, a ojcem także Józefa, Macieja i Ewy.

Chciałbym poznać Wasze opinie? Co o tym wywodzie myślicie? Czy można uznać tą siódemkę dzieci (Macieja, Ewę, Józefa, Błażeja, Franciszka, Ignacego i Jana) za rodzeństwo, Antoniego za ich ojca a Katarzynę za ich ciotkę?

 

Pozdrawiam

Tomasz Szczepaniak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Pietrek] *.dynamic.mm.pl

    W tytule napewno jest napisane razem. Czy aby na pewno to poprawna pisownia?

  • szchepan

    Pietrze, dzięki za czujność. Poprawione.

    TSz.

© Genealogia rodziny Szczepaniak i spokrewnionych
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci